Curriculum

*Grădiniţa cu program prelungit „Dumbrava minunată” Piteşti are grupe atât cu învăţământ tradiţional, cât şi în alternativa Step by step derulând un proces didactic care respectă Curriculumul pentru educaţie timpurie.

Proiectarea şi desfăşurarea activităţilor instructiv-educative din grădiniţa noastră sunt orientate de următoarele principii ale aplicării Curriculumului pentru educația timpurie:

Principiul individualizării



Organizarea activităţilor ţine cont de ritmul propriu de dezvoltare a copilului, de nevoile sale, asigurîndu-se libertatea copiilor de a alege activităţi şi sarcini în funcţie de nevoile lor.

Principiul învăţării bazate pe joc



Jocul este activitatea copilului prin care acesta se dezvoltă natural, prin urmare trebuie să stea la baza conceperii activităţilor didactice de toate tipurile.

Principiul parteneriatului cu familia şi cu comunitatea

Este necesar ca între educatoare şi familie să se stabilească relaţii de parteneriat care să asigure continuitate şi coerenţă în demersul educaţional; familia reprezintă un partener activ, nu doar receptor al informaţiilor furnizate de educatoare referitoare la progresele realizate de copil; totodată e importantă înţelegerea valorii educaţiei, pentru comunitate şi participarea comunităţii, în perioadele timpurii.

Principiul diversităţii contextelor şi situaţiilor de învăţare


Oferirea unui mediul educaţional de contexte şi situaţii de învăţare diverse, care să solicite implicarea copilului sub cât mai multe aspecte: cognitiv, emoţional, social, motric.

Principiul alternării formelor de organizare a activităţii


Frontal, în grupuri mici, în perechi şi individual şi a strategiilor de învăţare

Domeniile de dezvoltare vizate de Curriculumul pentru Educatie timpurie sunt diviziuni convenţionale, necesare din raţiuni pedagogice, pentru asigurarea dezvoltării depline, complexe şi pentru observarea evoluţiei copilului.
Între toate domeniile de dezvoltare există dependenţe şi interdependenţe, astfel că fiecare achiziţie dintr-un domeniu influenţează semnificativ progresele copilului în celelalte domenii.

Cuprinde o gamă largă de deprinderi şi abilităţi (de la mişcări largi, cum sunt săritul, alergarea, până la mişcări fine de tipul realizării desenelor sau modelarea), dar şi coordonarea, dezvoltarea senzorială, alături de cunoştinţe şi abilităţi referitoare la îngrijire şi igienă personală, nutriţie, alte practici de menţinere a securităţii personale.

Vizează debutul vieţii sociale a copilului, capacitatea lui de a stabili şi menţine interacţiuni cu adulţi şi copii. Interacţiunile sociale mediază modul în care copiii se privesc pe ei înşişi şi lumea din jur. Dezvoltarea emoţională vizează îndeosebi capacitatea copiilor de a-şi percepe şi exprima emoţiile, de a înţelege şi răspunde emoţiilor celorlalţi, precum şi dezvoltarea conceptului de sine, crucial pentru acest domeniu. În strânsă corelaţie cu conceptul de sine se dezvoltă imaginea despre sine a copilului, care influenţează decisiv procesul de învăţare.

Se referă la modul în care copilul se implică într-o activitate de învăţare, modul în care abordează sarcinile şi contextele de învăţare, precum şi la atitudinea sa în interacţiunea cu mediul şi persoanele din jur, în afara deprinderilor şi abilităţilor menţionate în cadrul celorlalte domenii de dezvoltare.

Vizează dezvoltarea limbajului (sub aspectele vocabularului, gramaticii, sintaxei, dar şi a înţelegerii semnificaţiei), a comunicării (cuprinzând abilităţi de ascultare, comunicare orală şi scrisă, nonverbală şi verbală) şi preachiziţiile pentru scris-citit şi însoţeşte dezvoltarea în fiecare dintre celelalte domenii.

A fost definită în termenii abilităţii copilului de a înţelege relaţiile dintre obiecte, fenomene, evenimente şi persoane, dincolo de caracteristicile lor fizice. Domeniul include ablităţile de gândire logică  şi rezolvare de probleme, cunoştinţe elementare matematice ale copilului şi cele referitoare la lume şi mediul înconjurător.

În unitatea noastră se desfăşoară diferite tipuri de activităţi, structurate pe DOMENII EXPERIENŢIALE :

 *DOMENIUL LIMBĂ ŞI COMUNICARE (activităţi de educare a limbajului)
*DOMENIUL ŞTIINŢĂ (activităţi matematice; activităţi de cunoaştere a mediului)
*DOMENIUL OM ŞI SOCIETATE (activităţi de educaţie pentru societate; activităţi practice; activităţi gospodăreşti; activităţi de educaţie igienico-sanitară; activităţi de educaţie ecologică)
*DOMENIUL ESTETIC ŞI CREATIV (activităţi artistico-plastice; activităţi muzicale)
*DOMENIUL PSIHOMOTRIC (activităţi de educaţie fizică)